UNIT TRUST TERBAIK...Contact Kami SEGERA 0134555888

Unit Trust adalah Satu Teknik Menyimpan Wang

Unit Trust adalah Satu Teknik Menyimpan Wang

Simpan duit hari tua dalam Unit Trust Terbaik Malaysia
Simpan duit hari tua dalam Unit Trust Terbaik Malaysia

Simpan Bank VS Simpan Tabung Haji VS Simpan Unit Trust

Mungkin ramai yang ada buat sedikit simpanan secara tetap dan tak tetap dan simpanan ini dibuat supaya pada masa hadapan, jika berlaku apa-apa kecemasan, tabungan atau simpanan ini boleh digunakan.

Jadi idea asas untuk simpanan ini adalah berbentuk simpanan jangka panjang (bukan Esok dah nak keluarkan duit kan?). Jadi jom kita tengok perbezaan antara 3 pilihan di atas. Antara menyimpan dalam akaun simpanan atau saving account, simpan dalam Tabung Haji (bila cukup jumlah nak apply pegi Haji) dan terakhir sekali simpan dalam Unit Trust.


Simpanan dalam Bank atau Saving Account

Simpanan dalam saving account ni biasa orang buat dengan meletakkan duit di dalam akaun bank yang jarang guna dan tak ada online banking. Sebabnya takut "terpakai" atau "terguna" duit tu hihihi. Memang betul pun, kalau ada online banking, asyik "view balance", silap-silap nanti, ter "transfer" plak guna duit tu.



Secara umumnya, saving account ni memberikan sedikit faedah di hujung tahun iaitu lebih kurang 0.5%-2% kepada jumlah simpanan tetap dalam akaun tersebut. Nak dianggap sebagai teknik pelaburan, nampak kecil sangat jumlahnya. Tetapi, kita harus maklum juga, bahawa secara tahunan, pihak bank caj kita RM8 setahun jika kad ATM kita mempunyai kemudahan VISA DEBIT (kepada yang tak sure, tengok logo VISA ada tak pada kad ATM anda). Samada anda guna atau tidak, caj RM8 akan tetap dipotong dari akaun anda. Jadi dah nampak macam tak untung. Macam mana pulak kalau kad anda tak ada logo VISA? Eh jangan ingat tak kena caj ye. Kalau anda tak ada kemudahan VISA DEBIT, nanti pada pengeluaran ATM kali ke 4 anda akan dicaj RM0.50 setiap kali pengeluaran. Hahaha kene juga ye...dah la untung sikit, kene caj pulak.



Simpanan dalam Tabung Haji

Ada juga yang menyimpan dalam tabung haji dengan harapan cukup untuk digunakan untuk pergi ke Haji. Sebenarnya tak berapa tepat idea tu. Bukan maksud saya jangan simpan, tapi jika betul-betul niat nak pergi haji, kene lah simpan secara betul supaya jumlah wang terkumpul tu cukup untuk pergi ke Haji nanti. Kalau simpan dah berbelas dan berpuluh tahun, tapi jumlah pun ada sikit, nak kene top up duit KWSP dan Duit Pencen nanti. Balik dari Haji dah habis duit nak belanja hidup? Betul tak? Kalau macam ni la ideanya, memang tak bijak dan boleh menyusahkan diri, keluarga dan sanak saudara.


Secara umumnya, Tabung Haji memberikan dividen seperti berikut:






  • 2014: 6.25 peratus bonus tahunan, 2% Bonus Haji
  • 2013: 6.0% Bonus Tahunan, 2% Bonus Haji
  • 2012: 6.5% Bonus Tahunan, 1.5% Bonus Haji
  • 2011: 6.5% Bonus Tahunan

  • Sumber: Melvister

    Jadi pada anggapan saya, tidaklah terlalu memberansangkan. Mungkin kalau nak jumlah simpanan sahaja tanpa mengusik duit KWSP dan duit PENCEN, kita perlu pastikan simpanan atau tabungan kita cukup tinggi dan boleh menampung perbelanjaan ke Haji.

    Unit Trust Islamik

    Unit Trust merupakan sejenis cara simpanan yang unik dan sangat asing bagi orang ramai terutamanya orang islam. Mungkin tidak mendapat hebahan di dalam TV dan Radio. Malahan ejen unit trust pun tidaklah terlalu ramai berbanding ejen insurans (ejen Insurans memang ramai giler!).

    Mungkin anda boleh pertimbangkan potensi pencapaian yang boleh dicapai oleh Unit Trust.

    Potensi Unjuran Keuntungan Unit Trust. Berpotensi pergi lebih tinggi. Hebat kan?
    Potensi Unjuran Keuntungan Unit Trust. Berpotensi pergi lebih tinggi. Hebat kan?
    Unit trust melibatkan satu simpanan dalam jangka masa panjang. 5 Tahun hingga 30 Tahun. Memang itupun cadangan simpanan untuk pergi haji atau simpanan hari tua kita kan? 

    Jadual di atas, hanyalah menyimpan secara sekali sahaja dan tinggalkan duit tersebut selama tempoh dalam jadual. Ini bukan cara terbaik untuk melabur unit trust. Saya boleh tunjukkan teknik potensi yang boleh melipat gandakan nilai ini dengan lebih baik lagi.


    Jika anda yakin, anda boleh hubungi saya segera.

    Serius nak mula melabur Unit Trust? Contact Saya SEGERA! Klik Whatsapp Link=  <<DIRECT WHATSAPP>>

    Untuk Lebih Tips Terkini, Sila LIKE Page FB Saya https://www.facebook.com/unittrustcimb




    Link Pelaburan Lain Jika Anda Berminat:
            
    ü          Pelaburan ASB Terbaik
    ü          Pelaburan Unit Trust Terbaik