UNIT TRUST TERBAIK...Contact Kami SEGERA 0134555888

Petunjuk Saham Unit Trust Akan Jatuh Teruk: Iktibar Untuk Pelabur

Kejatuhan Teruk Saham Unit Trust ada kaitan dengan kejatuhan BSKL atau KLSE

Sebagai seorang pelabur unit trust yang tegar, anda perlu sentiasa monitor situasi turun naik saham kita. Memang kita bukan melabur secara terus ke dalam Bursa Saham Malaysia (BSKL) dan terjejas teruk, tapi kesan sampingannya akan tempias kepada pelaburan unit trust kita.

Ada kalanya BSKL jatuh begitu teruk walaupun anda seorang pelabur nilai jangka panjang (value investor). Kadangkala, strategi terbaik adalah menjual semua saham unit trust dan menunggu sehingga pasaran saham unit trust pulih sebelum kembali melabur.

Masalahnya ialah bagaimana untuk mengesan jenis kejatuhan berlaku. Adakah kejatuhan tersebut berjenis KEJATUHAN BESAR atau major drop, atau hanya turun naik biasa yang sering berlaku dalam pasaran saham. Carta ini menunjukkan bahawa kejatuhan teruk sesebuah saham, terbukti boleh dikesan.

saham unit trust jatuh
Rekod kejatuhan saham BSKL KLSE dan Unit Trust Malaysia


BSKL bergerak dengan purata nilai 300 adalah petanda untuk mengesan titik utama dalam pasaran. Adalah didapati apabila BSKL jatuh di bawah purata 300 sehari bergerak, ini adalah satu isyarat SELL ALL. Sebagai contoh, jika anda telah membeli saham di puncak pada tahun 1997 dan anda bertahan dengan saham tersebut, anda dapati bahawa BSKL hanya kembali ke tahap 1997 pada tahun 2007.

Ia akan menjadi lebih baik untuk menjual saham pada kerugian kecil pada tahun 1997, kemudian mula membeli menguntungkan apabila BSKL pergi melebihi purata 300 hari bergerak pada akhir tahun 1998.

Anda boleh melihat teknik yang sama juga boleh dilakukan untuk 2000 Internet gelembung jatuh, 2003 Penjajahan Iraq, krisis subprima 2008, dan 2011 Greece Euro krisis.

Satu-satunya masa teknik ini adalah RAPUH adalah selepas 9-11 serangan pengganas, apabila BSKL telah meningkat di atas garis, kemudian tiba-tiba menjunam apabila tragedi pesawat merempuh New York World Trade Center. Walau bagaimanapun jika anda bertahan sehingga tahun 2002, anda mungkin akan mendapat keuntungan. 9-11 merupakan situasi Black Swan, kerana tidak ada tanda-tanda amaran terlebih dahulu, tidak seperti yang lain terjatuh utama.

Anda juga boleh mempertimbangkan untuk membeli walaupun BSKL pergi ke atas purata 300 hari bergerak. Walau bagaimanapun anda perlu benar-benar yakin. Seperti yang anda lihat pada musim akhir tahun 1997 terdapat bahagian petunjuk bawah palsu pada akhir 1997, dan BSKL menjunam lebih jauh lagi, sampai ke bahagian bawah sebenar pada bulan Ogos 1998.

Indikator ini juga telah diuji dengan perbandingan S&P 500 dan Indeks Hang Seng, dan mengesahkan ia berfungsi untuk semua ini indeks pasaran saham. Jadi berhati-hatilah apabila melabur. Sentiasa berwaspada kawan-kawan.

Melabur unit trust terutamanya unit trust equity amat rapat dengan petunjuk-petunjuk ini dan perlu diambilkira dengan serius jika mahukan pelaburan 3-5 tahun anda memberi pulangan diharapkan.

Unit-unit trust samada equity dan growth boleh digunakan untuk pelabur mengambil kesempatan atas naik dan turun harga supaya kita boleh TIMING pembelian dan jualan terbaik.

* Jika anda melabur dengan saya, Insya Allah saya akan monitor dengan sebaik mungkin. Kecanggihan teknologi digunakan sebaik mungkin...jangan bergantung kepada teknik Dollar Cost Averaging sangat...jadilah pelabur unit trust bijak.
* Saya ada "sistem saya sendiri" untuk detect signal kejatuhan NAV....yang penting kita sama-sama MONITOR ok :)


Sumber rujukan: Juris Technologies


Serius nak mula melabur Unit Trust? Contact Saya SEGERA! Klik Whatsapp Link=  <<DIRECT WHATSAPP>>

Untuk Lebih Tips Terkini, Sila LIKE Page FB Saya https://www.facebook.com/unittrustcimb